Skip to main content

ISTIMEWANYA WILAYAH YOGYAKARTA


Setiap kali berkunjung ke Indonesia, saya tidak akan melepaskan peluang untuk 'pamit' sebentar di Kota Wilayah Istimewa Yogyakarta. Kali pertama berkunjung ke sini pada bulan Mei 2012 telah menambat hati saya dengannya. Bermula daripada sikap orangnya, tempatnya yang indah, makanan yang enak, harga segenap barangannya yang murah dan macam-macam lagi.

Jujur saya katakan, orang Jawa Yogyakarta adalah antara Jawa paling halus saya temui. Percakapannya yang lemah lembut dan cara mereka memuliakan tetamu sangat menyenangkan. Ada satu kisah di mana saya telah membawa seorang kawan berkunjung ke Yogyakarta ini. Kerana tertarik dengan kehalusan pekerja Indomaret (Sebuah kedai serbaguna seperti 7E) melayan pembeli, setiap kali melalui toko itu, pasti dia akan minta untuk singgah walau sekejap. Apabila ditanya kenapa, tertarik halusnya mereka ketika berbahasa sehingga aku hanya mendengar bisikan angin dari mulutnya, ujarnya.


Berada di kawasan Gunung Merapi Yogyakarta

Saya tidak menafikan bahawa di tempat lain pun layanannya juga sama. Saya puji cara orang Jawa melayan tetamu. Penuh dengan kehalusan budaya dan tatatertib. Tapi, Jawa di Yogyakarta ini sangat istimewa dan menarik hati. Mungkin kerana persekitaran warganya yang terdiri daripada masyarakat berilmu dan berpendidikan. Sehinggakan, Yogyakarta ini dikenali dengan Kota Pelajar dek kerana banyaknya pusat pengajian tinggi yang tersebar di Wilayah Istimewa ini. Bukan itu sahaja, kota ini juga sinonim dengan kelahiran Kiyai Haji Ahmad Dahlan, seorang ulama' yang mengasaskan Jemaah Islam Muhammadiyah iaitu sebuah NGO dakwah yang terbesar dan berpengaruh di bumi Indonesia khususnya dalam dunia pendidikan dan Tarbiyah. 

Bercerita tentang mereka yang suka shopping atau berbelanja, di sini adalah tempat terbaik untuk membeli-belah. Saya pasti kita akan rambang mata dengan melihat harga barangan yang ditawarkan. Kerana jolokan yang diberikan sebagai Kota Pelajar, harga yang ditawarkan juga berpatutan dan sesuai dengan kemampuan pelajar. Mana tidaknya, kita boleh mendapatkan harga Nasi Goreng Telor Mata dengan harga 5000 rp di sini atau nilaiannya bersamaan RM1.50 duit Malaysia. Dengan wang sebanyak itu, anda sebenarnya mampu untuk merasa kekenyangan dan kenikmatan. Di sini juga, kita boleh merasakan Nasi Kucing dengan harga 1000rp atau sekitar 30 sen duit Ringgit Malaysia. Dengan Nasi Kucing, Alhamdulillah cukup membuat alas perut  di waktu pagi.


Berhenti rehat setelah penat berbelanja


Salah satu Tugu yang terdapat di kota ini

Untuk saya kongsikan tentang kenikmatan makanan di sini, saya pasti 10 posting pun belum tentu dapat diceritakan semua. Kita boleh memilih untuk menikmati makanan bermula di Angkringan, Depot, Warung, Rumah Makan dan restoran yang besar-besar. Itu semua bergantung kemampuan poket kita. Kalau berminat dengan Jalan-jalan Cari Makan atau istilahnya Wisata Kuliner, saya cadangkan untuk berkunjung ke Taman Kuliner. Anda ibarat berada di sebuah Taman Makanan dengan keindahan jajaran restoran yang terbuka mengadap kolam air dan dihiasi dengan kerlipan bintang malam. Silakan sahaja berkunjung ke situ dan rasai sendiri kenikmatannya


Candi lama yang terdapat di Kampus Universitas Islam Indonesia Yogyakarta


Bergambar kenangan di Candi Borobudur

Tentang tempat pelancongan di sini, saya fikir di sini sangat sesuai bagi mereka yang meminati sejarah dan kebudayaan serta pelancongan alam semulajadi. Wilayah Yogkarta antara wilayah di bumi Indonesia yang mengamalkan sistem kesultanan sehingga ke hari ini. Sultan masih menaiki takhta dan mempunyai wilayah kekuasannya sendiri. Sejarah keagamaan masyarakat Jawa Indonesia juga dapat dilihat disini dengan terdapatnya tinggalan sejarah Candi Hindu dan Buddha sebagai bukti agama nenek moyang mereka yang asal. Terdapat mungkin ribuan candi di kawasan Wilayah ini sahaja dan sesuai untuk dikaji oleh penjejak sejarah dan budaya. Kalau ke Yogyakarta ini, tidak sah jika tidak berkunjung ke Candi Borobudur dan Prambanan. Ke dua -dua candi ini mewakili agama Hindu dan Buddha dan ia telah digazetkan sebagai Tapak Sejarah Dunia oleh UNESCO.

Keindahan alam panoramanya pasti menambat hati semua. Terdapat Gunung Merapi yang masih aktif di kawasan ini dan ia masih ditempati oleh penduduk. Gunung-gunung dan gua yang terdapat disekeliling menjadi tiang seri betapa sungguh istimewanya wilayah ini. Pohon-pohon tumbuh menghijau  dengan berkatnya kesuburan daripada tanah merapi. Kalau rasa ingin mandi-manda, banyak pantai-pantai yang terdapat di sini dengan halusnya pasir dan birunya air laut. Sambil mandi-manda, kita juga dapat melihat penduduk setempat yang sedang giat mengutip rumpai laut sebagai sumber ekonomi seharian mereka.


Berlatarkan Gunung Merapi

Bagi mereka yang menggemari batik Jawa, di sini pastinya memberikan kepuasan untuk berbelanja dengan pelbagai pilihan corak dan harga yang ditawarkan amat berpatutan. Silalah berkunjung ke Pasar Malioboro dan anda pasti akan tenggelam dengan dunia batik di sini. Semua jenis kelengkapan ada di sini dan segalanya diperbuat daripada kain batik.


Comments

Jati Wijaya said…
Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email kat ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)
Kasongan (pottery production), parangtritis beach, manding (leather arts), borobudur temple, lava tour merapi (exploring the rest of merapi eruption using jeep), chocolate kotagede, masjid mataram kotagede (oldest mosque in Jogja), pusat kerajinan silver kotagede, kraton (sultan palace), tamansari watercastle, cave tubing goa pindul, indrayanti beach, bukit bintang
Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide (by request)
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini