Skip to main content

1 MALAYSIA : BUKAN ILLUSI???

Kalau dulu,aku pernah dilahirkan di zaman Wawasan 2020 yang menjadi mercu tanda harapan,namun ia hanya tinggal kenangan apabila Imam Islam Hadhari dilantik sebagai Pengumudi Negara ini.Kini,rakyat Malaysia mula menuturkan di bibir,kalimah 1 Malaysia menjadi perbualan impian diri.Rakyat didahulukan,prestasi diutamakan, Kerajaan Rakyat, Kabinet Rakyat adakah ia hanya sekadar 1 Illusi??Tepuklah dada dan tanya selera.....Aku bukan dilahirkan di dalam sebuah negara kayangan.Aku bukan juga membesar di dalam intan dan permata menjadi perhiasan diri.Apatah lagi aku bukan berjalan di atas karpet merah menjadi laluan diri.Yang pasti, aku bukan juga manusia yang hanya mahu meratapi kekurangan dan kekurangan diri.Namun,akulah insan yang sedia menunggu perubahan di masa hadapan untuk pelengkap diri.
Tidak kurangnya fitnah dilemparkan kepada PM yang menggelarkan diri sebagai kabinet rakyat mula menghantui negara ini.Kalau dulu aku bermotokan Cemerlang, Gemilang, dan Terbilang,namun kini hanya Hantu Altantuya telah terbang mencari benteng pertahanan diri.Adakah ia hanya satu fitnah buat mereka yang mengimpikan Putrajaya sebagai teratak impian diri??Hanya Altantuya yang mempunyai jawapan atas kebenaran dan kebatilan ini.Aku hanya insan biasa,yang mampu berserah kepada Illahi namun usaha juga diangkat demi mencari kebenaran dan keadilan untuk hati.
Sedar ataupun tidak,sudah 100 hari kita berketuakan DS Najib sebagai PM.Pelbagai pengindahan dalam penetapan mula dilaksanakan.Adakah ia perubahan seperti apa yang dikatakan oleh mereka ini??Namun,kita juga perlu bersyukur dengan kurniaan Illahi ini ,kerana kata orang inilah pemimpin yang berasal dari keturunan bangsawan yang memperjuangkan rakyat Melayu di bumi ini.Teringat kali pertama beliau dilantik menjadi PM,kononnya segenap tempat beliau menempatkan diri bersama penduduk Kampung Kerinchi,Jalan Petaling, kediaman Vista Angkasa, Brickfields, Puduraya serta Sabah dan Sarawak dan tidak dilupakan UiTM juga dikunjungi. Pelbagai janji ditabur untuk mereka namun ia tidak hanya tinggal harapan dan kenangan setelah semalam mula meninggalkan kita ini.Persolan biasa daripada pembangkang di sini,adakah beliau hanya mahu mencari populariti disebalik kelemahan dan skandal yang menghantui diri??Hanya beliau mampu memberikan jawapan buat kita rakyat Malaysia ini..
Dari Pusat Konvenseyen KL,11 hadiah mesra rakyat ditabur buat rakyat jelata sempena hari jadi ke 100 pentadbiran kabinet rakyat ini.Menyentuh slogan kabinet rakyat ini, ia seakan-akan sama dengan Pakatan Rakyat di bawah DS Anwar Ibrahim,pemidato hebat ini.Kata orang-orang tua,kita perlu tampil dengan diri sendiri tanpa bertopengkan wajah orang lain dan berwatakkan badut sebagai penampilan diri.Aku cuba meyakinkan diri bahawa inilah inspirasi dan impian sebenar dari pimpinan tertinggi buat rakyat yang menagih perhatian dari insan ini.Aku selaku insan yang tidak berkepentingan diri,hanya mampu mengungkapkan kata-kata ini bahawa apabila anda berada di puncak monarki,jangan dilupakan tangisan keramat rakyat yang menyokong dan memilih YB.Mereka tidak harus hanya dihadiahkan ucapan terima kasih dan penghargaan sebagai penyedap hati ini,namun perlu dibuktikan kepada negara dan dunia bahawa rakyat tetap diutamakan dalam menentukan prestasi kerja ini.
Walau apapun yang berlaku,tahniah diucapkan kepada PM baru kita ini.Setiap perkara yang dilakukan pasti diganjari pahala dari Illahi jika kena dengan suruhan dan ajaran dari kitab Allah ini.Harus diingat,semakin besar jajahan takluk yang kita kuasai,semakin banyak amanah yang akan dipersoal oleh Allah di akhirat nanti...Selamat berjuang dalam menghadapi mehnah dan tribulasi di bumi Malaysia ini.

Comments

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini