Skip to main content

MENSYUKURI NIKMAT RAMADHAN (2)


Ramadhan Kareem...Ucapan ini seringkali kita dengar di bulan yang mulia ini.Ucapan yang menunjukkan betapa mulianya Ramadhan buat kita ummat Islam semua.Ramadhan bukan hanya bulan puasa semata-mata tetapi adalah bulan ibadah untuk kita.Kita digalakkan untuk memperbanyakkan amalan sunat disamping meningkatkan ibadah wajib sehari-hari.Disebutkan bahawa ibadah sunat akan digandakan pahalanya seperti amalan wajib dan ibadah wajib digandakan 70 kali ganda.Sungguh hebat bagi mereka yang benar-benar mengabdikannya dirinya di bulan Ramadhan ini.

Bila disebutkan puasa bermakna kita mencegah diri kita daripada makan dan melakukan perbuatan yang boleh membatalkan puasa.Ini bermakna, bukan hanya puasa perut sahaja bahkan puasa mulut, telinga, mata dan seluruh anggota pancaindera.Oleh kerana itu, jika di bulan puasa seseorang itu mengumpat, maka orang lain akan berkata kepadanya adakah awak ini berpuasa?Jika beginilah ucapannya, maknanya yang bertanya itu benar-benar faham pengertian dan tuntutan Ramadhan itu.

Namun, amat menyedihkan apabila masih ada lagi yang belum memahami falsafah Ramadhan ini.Berpuasa itu memanglah berpuasa tapi tidak solat.Puasa tapi tidak menutup aurat.Ada yang berteraweh tak pernah tinggal tapi solat wajib diabaikan begitu sahaja.Kalau begini pula keadaannya, nampak sangat mereka ini tidak memahami pengertian dan tuntutan Ramadhan itu.Maka, menjadi kewajipan kita semua bagi memahamkan mereka-mereka ini.Ramadhan ini akan memberi erti sekiranya selepas melalui Ramadhan sebulan, bertambah keimanan dan ketaqwaan kita.KRA untuk mengukur keberkesanan Ramadhan ini adalah selepas sebulan kita menghadapinya.

Kemuliaan Ramadhan ini juga telah dirasai oleh sahabat-sahabat yang bukan Islam.Kalau ke bazar membeli juadah, mereka antara pengunjung yang ingin mendapatkan juadah dan makanan Ramadhan.Peranan peniaga bazar untuk berdakwah kepada mereka dengan menerangkan kelebihan Ramadhan antaranya bertambahnya rezeki buat peniaga dan pembeli.Terbaru, bulan puasa ini memberikan 1000 makna buat kami sekampung apabila seorang penduduk bukan Islam memberikan keizinan untuk menggunakan sedikit tanah kilangnya untuk dibina masjid.Bahkan sejumlah wang diberikan kepada jawatankuasa pembinaan sebagai sokongan membina masjid.Untuk makluman, surau kami berkongsi pagar dengan kilangnya.

Sebenarnya, kami dikampung sedang melakukan pembinaan bagi menaiktaraf surau kampung kepada sebuah masjid.Masjid ini akhirnya diberi nama Masjid Warisan Penghulu, Kampung Lubok Gong.Masjid ini yang asalnya surau adalah wakaf daripada keturunan penghulu di kampung ini.Rasanya, Ramadhan benar-benar memberi keberkatan kepada kami apabila isu pembinaan masjid yang melibatkan tanah kilang Cina ini dapat diselesaikan.Apatah lagi, walaupun kedudukan kilangnya berjiran dengan masjid ini, namun Cina ini tidak pernah membuat aduan gangguan bunyi azan dan bacaan Quran.Mungkin beliau boleh dijadikan contoh kepada orang-orang bukan Islam yang lain.

Akhirnya, Ramadhan yang datang ini amat bermakna kepada kita semua lagi jika boleh menyontohi beliau memberikan sumbangan dan derma bagi membina masjid ini.Sumbangan boleh disalurkan kepada Akaun Bank Islam Malaysia Berhad 03081010016643 di atas nama Masjid Warisan Penghulu.Semoga dengan sumbangan dan derma ini akan menjadikan kita hambanya yang benar-benar mensyukuri nikmat Ramadhan......


Comments

ibnuibrahim said…
mabruk. ghafarallahualaik!

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini