Skip to main content

BERBAHAGIALAH MEREKA YANG MENJADI MUSUH SYAITAN


Iblis yang mana bala tenteranya adalah syaitan-syaitan telah lama mengibarkan bendera dan semboyang peperangan terhadap kita anak cucu Nabi Adam.Dia Iblis telah berjanji akan mengganggu kita walau di mana sahaja kita berada.Iblis itu jelas dinyatakan al-Quran sebagai musuh kita dan akan mengganggu kita agar tergelincir daripada jalan menuju Allah.Para Nabi adalah musuh utama syaitan ini.Bagi mereka, yang mana rapat dengan Allah itulah musuh mereka.Dan yang mana jauh dengan Allah, itulah teman mereka.Sedarlah temanku semua, syaitan itu jelas musuh kita sehingga ke hari kiamat.Janganlah sekali-kali kita menghulur tangan untuk berjabat mesra dengan mereka.

Buat pejuang-pejuang dakwah, anda itu sangat dibenci oleh syaitan.Anda antara musuh-musuh utama mereka.Berjaga-jagalah dengan ujian yang datang dan berbahagialah dengan balasan Allah di akhirat.Sifirnya, jika manusia itu dekat dengan Allah, makin jauh dia dengan syaitan.Dan makin jauh manusia dengan Allah, maka makin dekat manusia itu dengan syaitan.Selain itu, pemimpin yang adil itu juga merupakan musuh syaitan.Pemimpin yang adil mengisi rakyatnya dengan pembangunan rohani selain daripada pembangunan material.Mereka tidak hanya mengisi rakyatnya dengan jambatan yang indah,  dan bangunan yang tinggi semata-mata.Tapi mereka pemimpin yang adil itu mengurus jiwa-jiwa rakyatnya agar dekat dengan Allah dan jauh dengan syaitan.

Bagi orang yang alim pula, mereka ini memberi fatwa selaras dengan hukum Allah  dan bukan selari dengan hawa nafsu mereka.Orang alim itu mempunyai bakat samada untuk jadi pemimpin yang soleh atau pengampu kepada pemimpin.Jujurlah dengan ilmu dan bakat yang Allah kurniakan.Seharusnya kita ingat, nikmat beragama yang diberikan itu adalah untuk menyemai benih-benih kecintaan kepada Allah.Lingkungan yang baik akan mempengaruhi orang-orang yang beragama itu.Kalau mereka berada dengan para pencuri dan perompak, dibimbangi mereka juga akan tergolong sama.Nauzubillah minzalik.......Setiap kita ini dilahirkan dalam keadaan menangis dan manusia disekeliling pula gembira.Biarlah di satu saat, kita bisa pergi dalam keadaan gembira, tapi mereka pula yang menangis.



Janganlah mengikat ilmu seperti menjadi burung-burung plastik yang tidak bisa terbang ke mana-mana

Musuh syaitan yang lain pula adalah orang kaya yang baik hati dan tidak sombong.Tidak sombong dengan kekayaan harta, pangkat, kedudukan yang dimiliki olehnya.Semakin kaya dia, semakin dekat dia dengan Allah.Berbahagialah orang kaya seperti ini di hadapan Allah kelak.Namun, amat celaka mereka yang miskin tapi sombong dan lupa Allah.Sudahlah miskin lagi papa, namun sombong pula.Astghfirullah!!Orang kaya yang rendah hati itu dimusuhi syaitan, dicintai Allah, dan disayangi Rasul.Mereka ini sedar bahawa kekayaan itu hanyalah nikmat sementara yang dipinjamkan Allah.Semuanya itu milik Allah dan mereka hanyalah pemegang amanah sahaja.Setiap itu semua akan dipersoalkan Allah di padang mahsyar nanti.Termasuk juga musuh syaitan itu adalah orang kaya ilmunya namun rendah hati budinya.Tidak menggunakan ilmu untuk menunjuk-nunjuk dalam masyarakat.

Selain para nabi, pemimpin adil dan orang kaya yang rendah hati, musuh syaitan yang lainnya pula adalah peniaga yang jujur.Mereka peniaga itu mencari keuntungan dengan nilai kejujuran yang dimiliki.Mereka tidak tamak dalam mengaut keuntungan sehinggakan menggadaikan kejujuran.Sedarkah kita bahawa dengan kejujuran itu mendatangkan ketenangan dan kesenangan.Ditambah pula dengan rezeki yang ada akan bertambah berkat dan lebih disayangi oleh masyarakat.Saya yakin bahawa RM1 yang didermakan itu akan dibalas RM10 bahkan RM100 oleh Allah.SubhanAllah,dengan kacamata agama, semuanya itu tidak mustahil dengan izin Allah.Biarlah sedikit tapi untung dan berkat.Mungkin ada yang bersoal katanya, kalau peniaga itu jujur, maka tidak akan dapat projek lebih-lebih lagi kalau dia seorang kontraktor.SubhanAllah, yang memberi projek itu Allah bukannya mereka yang berkuasa itu.



Bunga ini tetap setia menguntumkan senyuman walaupun kadang-kadang tidak dipandang mulia

Musuh syaitan yang lain lagi adalah orang khusyuk dalam solat.Masalah solat itu sah atau tidak dengan solat diterima Allah atau tidak itu adalah dua perkara yang berbeza.Jika ditanya solat itu sah atau tidak, semua ustaz boleh memberika jawapan berdasarkan rukun-rukun solat yang ada.Namun begitu, jika ditanya solat itu diterima atau tidak, hanya Allah yang tahu jawabnya.Solat itu merupakan jambatan yang paling efektif untuk berhubung dengan Allah.Oleh kerana itu, syaitan amat memusuhi orang khusyuk dalam solat.Nabi pernah menguji Saidina Ali adakah beliau khusuk dalam solat atau tidak dengan berjanji memberika hadiah serban sekiranya beliau khusyuk.Namun, Saidina Ali yang mulia itu pun masih tidak mampu mencapai nikmat khusyuk yang sebenar.Walaupun demikian,Saidina Ali itu jauh lebih khusyuk jika dibandingkan dengan kita semua.

Moga kita semua bisa menjadi musuh-musuh syaitan ini.Ingatlah, lebih baik menjadi sahabat-sahabat kepada para malaikat daripada menjadi temannya syaitan.Syaitan itu wajib kita imani antara musuh kita yang wajib dijauhi.Tidak kira siapa kita hari ini, ingatlah bahawa kita ini juga hamba Allah.Tugas kita adalah beribadah kepadaNya dan mematuhi segala perintahnya......

Comments

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini