Skip to main content

MENCARI JODOH YANG DIANJUR NABI


Apabila seseorang igin mendirikan rumah, banyak plihan dan perimbangan yang perlu dibuat.Dari lokasi tempat yang ingin didirikan rumah hinggalah kos yang perlu disediakan.Demikian jugalah dengan bagaimana kita ingin mendirikan rumah tangga.Jodoh yang bagaimana yang perlu dipilih untuk bersama kita membina rumah tangga.Adakah jodoh itu akan bersama kita membina sebuah syurga atau neraka rumah tangga.

Cinta itu harus dijaga dengan rapi.Jangan biarkan ia jatuh ke tempat yang tidak sepatutnya kerana cinta  tidak akan tumbuh di tanah yang gersang.Cinta itu akan mendatangkan semangat dan tenaga buat kita.Jarang sekali ia akan melemahkan dan menjatuhkan kita.Kecuali sekiranya cinta itu diberikan kepada yang tidak sepatutnya.Oleh itu, cinta itu harus disalurkan dengan nilai-nilai agama.Kerana apa-apa sahaja yang disalurkan dengan nilai agama, semuanya akan menjadi lebih indah dan segar.

Sekiranya telah bertemu cinta, semuanya akan indah.Buktinya bila telah jatuh cinta, semuanya sanggup kita hadapi.Lelah tidak terasa.Penat pun tidak terasa.Kata orang, dengan cinta itu akan membuat kita sanggup berkorban apa sahaja.Apa yang tidak mampu semunya akan jadi mampu dengan cinta.Samalah juga bila telah jatuh cinta dengan agama.Bila telah bercinta dengan agama, maka segala harta, pangkat, kedudukan dan segalanya akan kita korbankan untuk agama.Lihat sahaja pejuang-pejuang agama dan kader-kader dakwah itu.Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk agama yang dicintai.



Bekas yang bersih akan mengalirkan air yang bersih



Rumah yang kecil dan usang ini menjadi cantik apabila berada di tempat yang indah.


Saya ada mendengar orang-orang alim atau para ustaz kita berbicara tentang cinta dan memilih jodoh ini.Nabi pun ada mengajar kita supaya pilihlah jodoh kerana kecantikan, harta, keturunan, dan agama.Dan utamakanlah agama atau nilai akhlak yang dimiliki.Jangan hanya memilih jodoh kerana kecantikan sahaja kerana kecantikan itu boleh jadi akan hilang.Yang muda itu akan jadi tua.Yang ramping bisa jadi berisi.Kalau dipilih jodoh itu hanya kerana harta pula, dikhuatiri harta itu akan menjadikan dia sombong dan angkuh.Ramai lelaki di luar sana menjadi dayus kerana wanita yang dikahwini jauh lebih berpangkat dan berharta daripadanya.Pesan guru saya selalu, jangan tertipu dengan penampilan kerana itu bukan keaslian.

Memilih jodoh itu jangan diremehkan tapi jangan disulitkan pula.Saya hanya mampu berbicara tapi tidak mampu lagi melaksanakannya.Kita harus memilih juga yang cantik tapi jangan hanya cantik semata-mata.Cantik itu penting kerana dengannya kita akan bersama selamanya.Kata ustaz-ustaz, barulah kita akan melekat di rumah kalau isteri itu cantik bak bidadari.Hehehehe...Moga kita mendapat jodoh seperti itu.Hendaknya kecantikan rupa itu diiringi dengan kecantikan budi.Kecantikan budi dan agama itu akan menjaga kehormatan dan kecantikan dirinya.

Hati-hati dengan mencari jodoh yang kaya kerana dibimbangi kayanya itu menjadikan dia sombong.Takut-takut, yang memimpin keluarga bukan kita tapi dia.Namun, kalau jodoh yang kaya itu memiliki iman dan akhlak yang tinggi, InsyaAllah kita akan selamat dan bahagia.Kita ini ada harga diri.Jangan digadai dengan harta yang sedikit itu.Harta semata-mata bukan jaminan menjadikan kita bahagia.Ramai orang miskin yang kaya, dan tidak sedikit orang kaya yang miskin.Ertinya, ramai orang yang miskin harta itu tapi kaya budi.Dan ramai juga yang kaya harta tapi miskin budi.

Soal keturunan pula. ada sahaja anak ustaz menjadi pencuri.Anak pencuri pula menjadi ustaz.Iman itu tidak diwarisi tapi ia perlu dicari.Memang nabi menganjurkan kita memilih jodoh daripada keturunan yang baik, namun yang lebih penting jodoh itu sendiri yang baik.Kalau hanya keturunan yang baik namun jodoh itu sendiri tidak baik, maka tiada gunanya buat kita.Kebaikan dan kebesaran pangkat yang dimiliki oleh keluarganya belum tentu akan diwarisi oleh dia.Nabi menyuruh kita mencari jodoh daripada keturunan yang baik dengan harapan darah dan benih yang baik itu akan mengalir dalam dirinya.

Budak yang hitam legam tapi beriman lebih mulia dari seorang yang cantik rupawan tapi kafir dan tidak berakhlak.

Comments

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini