Thursday, April 15, 2010

MAAHAD DALAM KENANGAN


Salam Maahadian buat rakan-rakan semua.Disini,sengaja diletakkan gambar-gambar pemandangan di Maahad Muhammadi Lelaki yang mengingatkan kembali memori ketika di Maahad suatu ketika dahulu.Maahad telah mengajar dan membentuk diri ini sehingga boleh berdiri dan mengenal siapa diri sebenarnya.Semoga dengan gambar-gambar dari Maahad ini akan mengingatkan kembali asal usul diri ini dan sahabat dalam medan perjuangan pelajar dan mahasiswa.


Ini Asrama Tuan Guru Nik Abdul Aziz.Bangunan inilah aku ditempatkan tatkala melangkah ke alam Peralihan di Maahad.Banyak kisah suka dan duka berlaku sepanjang aku menginap di sini.



Inilah Dorm pelajar di Maahad.Semua pelajar baru ditempatkan di tingkat paling atas.Di sinilah,aku berlari-lari mengejar kehidupan sebagai pelajar yang berdikari.


Masjid Islah di mana banyak mengukir sejarah ketika bergelar pelajar Maahad.Alhamdulillah,aku antara yang mengasaskan Maktabah di Masjid ini bersama sahabat yang lain.Apakah cerita sekarang Maktabah ini dengan Ustaz Wan Noh sekarang?


Tempat di mana pelajar Maahad mendengar amanat daripada guru-guru.Guru yang baik adalah yang menjadi contoh dan ikutan kepada para pelajarnya.


Disinilah tempat aku belajar erti kehidupan beragama dan berjamaah.Islam itu indah dan cantik.Hanya kita yang tidak tahu menjaganya.

Aku memulakan kehidupan sebagai pelajar Peralihan di Maahad pada tahun 2001.Aku mengharungi suka dan duka Minggu Ta'aruf pelajar baru apabila hampir seminggu bergelar warga MML.Aku diajar mengenal Allah dengan sebenarnya oleh guru-guru dan senior dan akhirnya aku bergelar mahasiswa hari ini.Dunia kepimpinanku bermula di sini apabila diberi kepercayaan untuk menjadi Naqib atau Fasilitator bagi pelajar baru selepasku.Aku bersyukur ke hadrat Allah kerana telah meletakkan aku di taman ilmu ini bersama-sama mereka yang beriman dan bertaqwa kepadaNya.Terima kasih kutujukan khas buat guru-guru yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah dalam membentuk insan yang seagama ini bagi berjuang untuk agama tercinta.Semoga dengan usaha yang dilakukan akan diberkati Allah dan tercatat sebagai amal soleh di sisinya.


2 comments:

asrar_qalbi said...

ana pun rindukan maahad akhi..

sir iqbal said...

jange la tanyo lagu tu... ana x tahu nk kato ggapo..