Skip to main content

ISU LOTERI : ISU AGAMA DAN BANGSA


Sebagai bangsa Melayu dan rakyat Kelantan,saya rasa sungguh terpanggil dalam mempertahankan tindakan Kerajaan Kelantan yang telah melaksanakan pengharaman penjualan tiket loteri di Kelantan.Tindakan ini bukanlah perkara yang baru dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan bahkan sudah lama dijelaskan keburukan dan pengharamannya oleh Allah S.W.T sejak 1400 tahun yang lalu.Janganlah kerana perbezaan ideologi politik sempit kita,kita menolak usaha murni kerajaan Kelantan ini.Sebagai seorang anak Melayu Islam,saya rasa teraib dengan tindakan pihak-pihak tertentu dalam mempolitikkan isu ini.Saya bimbang,tindakan yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu dalam menggagalkan usaha Kerajaan Kelantan ini akan melibatkan persoalan akidah yang dipegang.

Saya ada membaca kenyataan-kenyataan pemimpin tertinggi negara dalam menjawab isu ini.Jangan kerana sikap yang terlalu ingin berpolitik dan mengekalkan kuasa, kita sanggup menggadaikan maruah agama.Secara jujur,amat sedih saya membaca kenyataan-kenyatan pemimpin tersebut dalam mengulas isu pengharaman loteri di Kelantan.Antaranya yang sempat dipetik adalah :

“Kita serahkan kepada masyarakat bukan Islam untuk menilai bagaimana sikap dan pendirian kerajaan PAS dalam isu ini. Pendirian kerajaan Persekutuan tidak perlu kita jelaskan lagi,” katanya.

Amat menyedihkan lagi apabila kenyataan ini datangnya dari pemimpin-pemimpin Islam.Sedarkah mereka ketika mereka melafazkan kata-kata tersebut?Bagi saya,sudah terang lagi bersuluh siapakah yang sebenarnya memperjuangkan Islam dan bangsa Melayu itu.Saya tiada niat memanjangkan kalam ini kerana saya tidak mahu mengheret isu ini ke kancah politik.Seharusnya,sebagai pemimpin Melayu Islam,mereka menerangkan isu loteri ini kepada masyarakat bukan Islam dalam konteks agama dan sosial dan bukannya menjadi jaguh bagi pihak mereka.Saya optimis bahawa semua agama menolak penindasan dan kezaliman melalui penjualan loteri ini daripada berlaku.

Kelantan merupakan negeri yang paling ramai penduduk Melayunya.Dan sudah pasti mereka ini adalah Ummat Islam.Bagi mengurangkan gejala sosial dikalangan masyarakat Melayu ini,maka amat wajarlah tindakan Kerajaan Kelantan tidak membenarkan penjualan tiket loteri.Islam akan terjaga dan bangsa Melayu juga dapat diselamatkan daripada keruntuhan moral.Saya bukan mahu menjaga kepentingan Melayu itu tapi saya ingin mempertahankan agama yang dianuti oleh bangsa saya ini.Bagi mereka yang melaung-laungkan ketuanan Melayu itu,mereka perlu mempertahankan tindakan kerajaan Kelantan itu.

Untuk masyarakat bukan Islam pula,mereka perlu memuji usaha Kerajaan Kelantan ini.Sekurang-kurangnya,mereka dapat mengelakkan gejala sosial dan ketidakadilan dalam sistem ekonomi ini daripada semakin melarat.Saya memuji tindakan Presiden Perseketuan Tiong Hua Johor Bharu Lim Ik Kim yang menggesa Kerajaan Johor sebelum daripada ini agar mengawal dan memantau penduduk Johor ke Singapura untuk berjudi.Bagi saya,beliau bersetuju bahawa semua agama dan bangsa menolak perbuatan tidak bermoral seperti judi dan loteri ini kerana ia merupakan masalah gejala sosial yang amat serius.Maka,kita pula yang beragama Islam lebih-lebih lagi perlu memahami bahawa isu pengharaman penjualan loteri ini adalah hasrat semua bangsa dan agama.

Saya berharap agar semua pihak samada kerajaan,badan-badan politik dan masyarakat sivil tidak mempolitikkan isu pengharaman penjualan loteri oleh Kerajaan Kelantan ini.Semua pihak haruslah berganding bahu dalam mencari penawar menyembuhkan penyakit gejala sosial yang semakin kronik dikalangan masyarakat hari ini.Mangsa yang paling ramai terjebak dengan penyakit gejala sosial ini adalah bangsa Melayu kita.Jika kita lambat bertindak memberikan penawar,penyakit kronik ini akan terus membarah dan menghancurkan bukan sahaja bangsa Melayu bahkan seluruh rakyat Malaysia.

Sekian.

Comments

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini