Skip to main content

SEDERHANALAH DALAM SETIAP BERITA

"Imej Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat boleh disamakan dengan pengamal ajaran sesat, Ayah Pin kerana menjadikan agama sebagai alat untuk menguasai pemikiran pengikutnya.

Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaludin berkata, kedua-dua pemimpin tersebut mempunyai persamaan kerana mengaburi mata pengikutnya demi memuaskan segala nafsu mereka."

(Artikel asal dari Utusan Online 6/3/2011)


Saya melahirkan rasa dukacita dan sedih dengan kenyataan Pengarah Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Farahana Jamaludin apabila mengatakan Tuan Guru Dato' Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat (MB Kelantan) boleh disamakan dengan Ayah Pin kerana menjadikan agama sebagai alat untuk menguasai pemikiran pengikutnya.

Sebagai rakyat Kelantan,saya berasa amat terhina dengan kenyataan seperti ini.Secara jujurnya,saya tidak memiliki apa-apa kepentingan dengan MB Kelantan ini kerana saya hanyalah rakyat biasa apatah lagi AUKU membataskan saya menjadi ahli pengikutnya.Namun,saya hormati keperibadian akhlak dan ilmu yang dimiliki oleh tokoh ulama' ini.Saya berkawan dengan semua orang.Saya mempunyai ramai teman-teman daripada kedua-dua belah pihak parti terbesar yang salah satunya dianggotai oleh tokoh ulama' ini.

Saya tidak suka untuk mencoretkan artikel ini dengan isu politik.Secara jujurnya,saya katakan seluruh rakyat Kelantan tanpa mengira ideologi politik menghormati TGNA ini.Rakyat Kelantan sudah turun-temurun menjadikan ulama' sebagai tokoh masyarakat mereka.Ini kerana suasana persekitaran dan demografi negerinya yang penuh dengan pondok-pondok ilmu dan sekolah-sekolah ugama di seluruh negeri.Mereka amat memuliakan golongan-golongan ulama' ini tetapi tidaklah sampai ke tahap memuja dan menganggap mereka ini suci dari dosa.

Seandainya ada rakyatnya yang tidak berpuas-hati dengan TGNA ini,ia hanya berlegar-legar dalam aspek pentadbiran kerajaan negeri yang diketuainya sahaja.Tidak pernah menyentuh ketinggian ilmu yang dimiliki olehnya.Sebagai buktinya,kuliah ilmu yang diadakan olehnya di tengah-tengah bandar Kota Bharu dibanjiri oleh segenap rakyat negeri Kelantan.Bahkan,ia bukan hanya dihadiri oleh rakyat negeri Kelantan bahkan juga dihadiri oleh negeri-negeri jiran yang berdekatan.Inilah aura keilmuan yang dimiliki olehnya tetapi rakyat sedar itu hanyalah sedikit sahaja keilmuan yang diberikan Allah kepada tokoh ulama' ini.

Di dalam setiap ucapan dan ceramah yang dihadiri olehnya,beliau tidak pernah lupa dari mengingatkan hadirin tentang Islam sebagai agama penyelamat.Beliau mengingatkan setiap kehidupan ada dosa dan pahalanya.Oleh kerana itu,setiap perkara yang dilakukan akan menentukan titik akhir di akhirat nanti samaada ke syurga atau neraka.Itu sahaja perkataan yang menjadi zikir-zikir di dalam setiap ucapan dan ceramahnya.Seluruh rakyat di negeri ini seolah-olah sudah dipasak dengan ibadah dan iman sejak dari kecil lagi.Saya merasakan tidak salah untuk beliau mengingatkan rakyatnya tentang Islam ini.

Akhirnya,saya mengharapkan pihak-pihak tertentu samaada media atau sesiapa sahaja tidak berlebih-lebih dalam mengeluarkan kenyataan media terhadap tokoh rakyat negeri Kelantan ini.Kenyataan seperti ini langsung tidak menguntungkan mana-mana pihak bahkan menjatuhkan lagi imej Islam sebagai agama yang indah.Ia juga akan membangkitkan kebencian seluruh rakyat Kelantan terhadap media yang menyiarkan berita tersebut.Mungkin yang sudah disiarkan tidak dapat ditarik balik lagi.Tetapi,saya mengharapkan untuk siaran media yang akan datang,haruslah diteliti secara mendalam dan bersederhana dalam beritanya.


Comments

Popular posts from this blog

BERSAMA KENALI USIM

Bulatan Iqra' sebagai lambang USIM yang bertekad mahu memartabatkan ilmu dan pendidikan di Malaysia dan di serata dunia. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) adalah satu-satunya IPTA Islam milik penuh Kerajaan Malaysia.Dengan prasana dan kemudahan kampus yang masih baru,USIM yang sebelum ini dikenali dengan Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM) telah banyak melakar sejarah dan kejayaan.Baru sahaja meraikan usianya yang ke 10 tahun dan terletak di sebuah bandar baru di Nilai,Negeri Sembilan,USIM banyak mencipta kejayaan samaada di peringkat Malaysia atau antarabangsa.Banyak anugerah dan pencapaian yang diperolehi oleh warganya samada para pendidik dan mahasiswa. Antara perkara yang perlu kita tahu mengenai USIM ialah : 1)Mahasiswa dan mahasiswinya adalah mereka yang mengambil subjek Bahasa Arab dan subjek keagamaan Islam seperti Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Syariah,Pendidikan Quran dan Sunnah Sunnah,dan jugaTasawur Islam ketika peperiksaan SPM. 2)Sistem Pengajiannya mengguna

TEKS UCAPAN MALAM PENGENALAN CALON

Berikut merupakan teks ucapan saya sebagai calon PRK USIM untuk kawasan umum.Ucapan ini telah dipersembahkan semasa Majlis Pengenalon calon PRK USIM di Kolej Kediaman Nilam Court.Setiap calon hanyalah diberikan masa selama 3 minit untuk menyampaikan ucapan.Intisari ucapan sebagaimana berikut : YBhg. Prof. Dato' Dr. Muhamad bin Muda,Naib Canselor USIM,YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Bin Dollah,TNC HEPA,YBhg. Prof. Dr. Bachok Bin M. Taib, Pemangku TNC Akademik dan Antarabangsa,Pegawai-pegawai Universiti,Dekan-dekan Fakulti,Para pensyarah dan hadirin-hadirat yang dirahmati. YBhg. Dato' dan hadirin yang dirahmati. Mohon izin untuk memperkenalkan diri yang kecil molek berada di hadapan kalian pada hari ini.Nama diberi Abdullah Bin Long.Pelajar FSU (Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa).Anak kelahiran jati negeri Kelantan.Calon Umum No. 15. Tiada gunanya Abdullah bin Long tampil ke hadapan dan menabur janji kerana setiap bait-bait kata akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.

JENAYAH ZINA & BUANG BAYI : DI MANAKAH POSISI KITA?

Saban hari, di dada-dada akhbar atau di mana sahaja, kita seringkali dikejutkan dengan kes buang bayi.Sehinggakan ada sesetengah pejuang hak asasi mencadangkan supaya diwujudkan tong sampah yang ke-4 iaitu untuk bayi.Kalau sudah ada tong untuk kaca, bahan bercetak dan bahan basah, maka tong ke-4 untuk buang bayi perlu diadakan.Sampai tahap itu orang kita berfikir kerana memikirkan parahnya masyarakat Malaysia kita hari ini.Asasnya, jenayah zina dan buang bayi ini puncanya apabila kita telah hilang asas akidah di dalam diri.Sibuk mengejar pembangunan material dan fizikal sehingga terlupa pembangunan jiwa dan rohani.Astaghfirullah al a'zim.Moga Allah melindungi kita daripada penyakit rohani ini. Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kes buang bayi dan zina ini.Kita tidak boleh menyalahkan mereka sebulatnya kerana nafsu ini sudah lama wujud bahkan sejak zaman Nabi Adam lagi.Cuma, bagimana manusia menjaga dan mengawalnya sahaja agar selari dengan Islam.Bila bicara soal Islam ini